Foto's misvormde baby's zijn ouder dan het coronavirus

12/10/2021, 03:50 PM (CEST)

Een artikel doet de ronde op sociale media (hier en hier) over een Turkse persconferentie waar foto's van misvormde baby's getoond worden. De misvormingen zouden het gevolgd zijn van de vaccinatie van de moeders met de mRNA-vaccins van Moderna en Pfizer. Deze vaccins zouden genmanipulatie veroorzaken.

Beoordeling

De bewering is fout. De foto's zijn ouder dan de uitbraak van COVID-19. De misvormingen bij de baby's zijn dus zeker niet het gevolg van vaccinatie met de mRNA-vaccins van Moderna of Pfizer. De mRNA-vaccins kunnen het menselijk DNA niet wijzigen.

Feiten

Het artikel dat gedeeld wordt op Facebook gaat over een Turkse persconferentie waar in een specifieke context verschillende claims over vaccinatie gemaakt worden. Tijdens deze persconferentie werden foto's getoond van baby's met allerlei afwijkingen.

Het gedeelde artikel legt de nadruk op de getoonde foto's van misvormde baby's. Deze afwijkingen zouden veroorzaakt zijn doordat de moeders zich met de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna lieten vaccineren. Deze vaccins zouden dan ook een vorm van genmanipulatie zijn.

Over genmanipulatie en het vermeende vermogen van de vaccins om het menselijk DNA te veranderen heeft dpa al meerdere factchecks geschreven (hier, hier, hier en hier). De mRNA-vaccins komen niet tot in de celkern, en passen ons DNA dus ook niet aan.

Foto's

De misvormingen die de baby's in de foto's vertonen zijn niet veroorzaakt door de vaccins van Pfizer of Moderna. De foto's zijn namelijk allemaal voor de uitbraak van het coronavirus genomen.

In het internetarchief Wayback Machine is een versie van de foto van de baby met staart gearchiveerd op 18 oktober 2011. De foto van een baby met meerdere ledematen is terug te vinden in een artikel uit 2016. Een foto van een baby met overmatige beharing komt ook al voor in een blogpost uit 2013.

De oorzaak voor deze misvormingen - en of de foto's authentiek zijn - is niet bij elke foto even duidelijk. Maar wat in de foto's te zien is, komt in ieder geval niet door een mRNA-vaccin tegen het coronavirus. 

Turkse persconferentie

De persconferentie waar naar verwezen wordt is geen medische conferentie waar artsen het resultaat van hun onderzoek kenbaar maken, maar een politieke persconferentie. 

Aan het woord is Fatih Erbakan, voorzitter van de Turkse Nieuwe Welvaartspartij. Hij sprak op 16 september om het standpunt van zijn partij omtrent vaccinatie te verduidelijken.

In Turkije was ophef ontstaan rond uitspraken van Erbakan over vaccinatie. Volgens een dpa-correspondent in Turkije had Erbakan op 13 september in de provincie Konya verklaard dat hij niet gevaccineerd was en dat ook niet van plan was. De vaccins tasten volgens hem de celkern en zo het DNA aan en zouden er toe kunnen leiden dat baby's met drie oren en vijf ogen geboren worden. Hij zei verder dat de coronavaccins grafeenoxide bevatten.

De claims over DNA en vaccinatie zijn zoals eerder al genoemd onjuist. Ook over de onware claim dat er grafeenoxide in de vaccins zit, heeft dpa een factcheck geschreven. Of er baby's met drie oren en vijf ogen zijn geboren is nog niet door dpa onderzocht.

Onder andere Mehmet Ceyhan, voorzitter van de Turkse vereniging voor infectieziektes, reageerde scherp op de uitspraken van Erbakan, en verschillende Turkse media berichtten over de "absurde" claims. De factcheckwebsite Doğruluk Payı weidde ook een factcheck aan het thema. 

De persconferentie van 16 september is dan ook bedoeld als antwoord op de kritiek die Erbakan kreeg voor zijn uitspraken. In een artikel over de persconferentie op haar website verduidelijkt de Nieuwe Welvaartspartij dat ze niet tegen elke vorm van vaccinatie is of moderne geneeskunde afwijst. Ze is echter wel gekant tegen de hudige mRNA-vaccins.

In Turkije was op 11 oktober 74,8 procent van de volwassen bevolking gevaccineerd. De Turkse overheid bevestigt dat alle vaccins die in Turkije gebruikt worden - waaronder mRNA-vaccins - veilig zijn.

Miskramen bij vaccinatie

Verderop in het gedeelde artikel wordt nog gesproken over het aantal miskramen bij gevaccineerde vrouwen. Miskramen komen helaas nog steeds relatief vaak voor. Het is logisch dat als meer vrouwen gevaccineerd zijn, er ook meer gevaccineerde vrouwen een miskraam krijgen. Dat bewijst echter niet dat er een verband zou zijn met de COVID-19-vaccins. 

Over de veiligheid van het vaccin bij zwangere vrouwen en de relatie tot miskramen heeft dpa ook al meerdere factchecks geschreven. (hier, hier en hier)

(Stand van zaken: 12.10.2021)

Links

Facebookpost 1 (gearchiveerd)

Facebookpost 2 (gearchiveerd)

Artikel Xandernieuws (gearchiveerd)

Youtubevideo over persconferentie (gearchiveerd)

dpa-factchecks over DNA en vaccins (hier, hier, hier en hier)

Archieffoto 2011

Artikel 2016 (gearchiveerd)

Blogpost 2013 (gearchiveerd)

Verslag persconferentie Nieuwe Welvaartspartij (gearchiveerd)

Nieuwe Welvaartspartij (gearchiveerd)

Artikel Sözcü (gearchiveerd)

dpa-factcheck grafeenoxide

Turkse vereniging voor infectieziekten (gearchiveerd)

Artikel Cumhuriyet (gearchiveerd)

Artikel CNN Türk (gearchiveerd)

Artikel Hürriyet (gearchiveerd)

Factcheck Doğruluk Payı (gearchiveerd)

Vaccinatiecijfers Turkije (gearchiveerd)

Turkse overheid vaccin-FAQ (gearchiveerd)

dpa-factchecks over zwangerschap en vaccinatie (hier, hier en hier)

Contact met het dpa-feitencheckteam: factcheck-belgium@dpa.com