Neen, foto van rij doodskisten werd niet genomen in het Italiaanse Bergamo

25/01/2021, 03:19 PM (CET)

Op sociale media wordt een fotocollage gedeeld waarop telkens een reeks doodkisten te zien zijn (hier gearchiveerd). Het gaat om twee foto's: één zou genomen zijn in 2013 te Lampedusa. Een andere zou een moment in 2020 vastleggen in Bergamo. Opvallend: beide foto's lijken identiek op elkaar, al staat er wél een andere locatie vermeld. "Een kleine reminder...." schrijft een man bij de afbeeldingen. Maar werd de foto's weldegelijk op de aangegeven locaties genomen?

BEOORDELING: Het gaat om dezelfde foto, met een andere filter. De echte foto werd inderdaad in 2013 in Lampedusa genomen. De doodskisten bevatten slachtoffers van een schipbreuk. Het opschrift 'Bergamo 2020' werd bewust geplaatst om te misleiden, de foto is daarom fout.

FEITEN: Op 14 januari 2021 deelde een man een oude collage van wat lijkt op een loods met enkele rijen doodskisten. Twee foto's tonen identiek dezelfde situatie: dat valt af te leiden uit de mensen op de achtergrond, de positionering van de doodskisten of wanneer je beide foto's simpelweg op elkaar legt. Alleen beweert de afbeelding dat het om twee verschillende momentopnames gaat: één uit 2013, Lampedusa, en één uit 2020, Bergamo. Maar daar klopt helemaal niets van.

Een simpele zoekactie wijst uit dat de foto inderdaad een hangar toont met 111 doodskisten op het Italiaanse eiland Lampedusa. In de doodskisten liggen de lichamen van vluchtelingen die omkwamen bij een scheepsramp in 2013. Daarover hebben verschillende media bericht. De foto gaat bovendien al een tijdje mee op sociale media: Italiaanse factcheckers van NeXt hebben het bericht in maart 2020 ontkracht. De originele foto - genomen door AFP-fotograaf Alberto Pizzoli - is terug te vinden op Getty Images. Aan AFP bevestigt de fotograaf dat de afbeelding genomen werd op 5 oktober 2013.

Ten slotte was er ook een tweede factcheck van NeXt nodig omdat een man twee identiek dezelfde foto's onder elkaar plakte en deelde op sociale media. De bovenste foto gaf hij een kleurfilter, de onderste een (verkeerde) tijd- en plaatstag, met als doel te misleiden en de authenticiteit van het coronavirus in twijfel te trekken. In het verleden voerde dpa ook een factcheck uit naar een zeer gelijkaardig bericht. De bewust gefabriceerde collage is daarom onwaar.

---

Links:

Bericht op Facebook: www.facebook.com/photo.php?fbid=10215692695468677&set=a.1591553927024&type=3 (gearchiveerd: dpaq.de/PXNjC)

SKY Italia Lampedusa: https://tg24.sky.it/cronaca/2013/10/05/lampedusa_bare_hangar_morti_naufragio (gearchiveerd: http://dpaq.de/qkAic)

AD Lampedusa: https://www.ad.nl/buitenland/111-lijken-ramp-lampedusa-geborgen~a34a87b0/ (gearchiveerd: http://dpaq.de/DUuxR)

Factcheck NeXt: https://www.nextquotidiano.it/state-a-casa-questo-e-bergamo-foto-delle-bare-falsa-lampedusa/ (gearchiveerd: http://dpaq.de/OvP66)

Factcheck AFP: https://factcheck.afp.com/these-photos-show-coffins-victims-boat-disaster-2013 (gearchiveerd: http://dpaq.de/Y0eBV)

Factcheck NeXt 2: https://www.nextquotidiano.it/foto-bare-lampedusa-bare-di-bergamo-non-erano-vere-video-bufala/ (gearchiveerd: http://dpaq.de/ymkPH)

Factcheck dpa: https://dpa-factchecking.com/luxembourg/200506-99-955610/

---

Contact met het dpa-feitencheckteam: factcheck-netherlands@dpa.com